Hogeschool Utrecht lanceert merkcampagne om regionale samenwerking te versterken

Datum:
HU campagne

Hoe maken we samen de regio Utrecht duurzamer, inclusiever en innovatiever? Hogeschool Utrecht geeft daar een helder antwoord op met de nieuwe merkcampagne Hoe? HU! Vanaf 5 juni promoot de HU zichzelf hiermee nadrukkelijk als partner voor regionale samenwerking en maatschappelijke impact.

De campagne Hoe? HU! is het startschot voor een meerjarige merkstrategie waarmee de HU haar positie als maatschappelijk relevante kennisinstelling wil versterken. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met Happy Horizon en benadrukt dat de HU een plek is waar onderwijs, onderzoek en werkveld samenkomen. De HU werkt dagelijks samen met bedrijven, gemeenten en maatschappelijke organisaties aan oplossingen voor urgente vraagstukken op het gebied van duurzaamheid, digitalisering, economie en gezondheid.

Cruciaal voor de toekomst

“Juist in een tijd waarin we als hogeschool kritisch moeten kijken naar onze uitgaven, vinden we het belangrijk om de samenwerking in de regio te versterken. Dat is niet alleen cruciaal voor de kwaliteit van ons onderwijs, maar ook voor de maatschappelijke opgaven waar we samen voor staan”, zegt Gerard van Assem, lid van het College van Bestuur. De campagne is een uitnodiging aan organisaties, overheden en bedrijven, groot en klein, om samen te werken met studenten en onderzoekers van de HU aan innovatieve oplossingen.

Partners van morgen

De campagne spreekt ook aankomende studenten aan als onze partners van morgen. Wij laten hen zien dat ze bij Hogeschool Utrecht niet hoeven te kiezen tussen de eigen ambities en het zich betekenisvol inzetten voor de regio: die twee gaan hand in hand, in onderwijs dat alle kansen biedt om talenten te ontplooien en deze meteen in te zetten voor de regio. Zo laten we toekomstige studenten, professionals en samenwerkingspartners zien waar Hogeschool Utrecht voor staat.

Hier komt alles samen

De uitingen zijn vanaf 5 juni zichtbaar via diverse online kanalen. Vanaf september volgt een gerichte campagne voor specifieke doelgroepen, zoals studenten, professionals en werkgevers. We nodigen hiermee iedereen uit om bij ons te komen studeren, onderzoeken of werken, of de samenwerking met de HU aan te gaan. Hier komt alles samen.

Alles over de campagne Hoe? HU!

DNA

In de knoop: hoe cellen DNA-knopen ontwarren om het genoom te beschermen

DNA ziet er niet altijd uit als de bekende dubbele helix. Soms vouwt het zich in ongebruikelijke vormen. Een van die vormen is de G-quadruplex (G4), een soort knoop in het DNA. Deze knopen spelen een rol bij het aan- of uitzetten van genen. Maar als ze niet op tijd worden ontward, kunnen ze schade aan het genoom veroorzaken. Onderzoekers van de groep van Puck Knipscheer, in samenwerking met het Karolinska Institutet, hebben nu een verrassend mechanisme ontdekt dat deze knopen onder controle houdt. Hun bevindingen zijn op 12 juni gepubliceerd in Science en kunnen bijdragen aan nieuwe behandelstrategieën voor ziekten zoals kanker.

Muis

Aantal dierproeven Universiteit Utrecht en UMC Utrecht in 2024 opnieuw gedaald

Het aantal dierproeven van de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht is in het afgelopen jaar opnieuw gedaald. Er is een daling van 14.192 in 2023 naar 12.584 in 2024. Dit blijkt uit het gezamenlijke Jaarverslag Dierproeven 2024.

Paul Coffer

Utrecht Life Sciences: van pitch naar praktijk

Op 1 oktober 2024 begon Paul Coffer als wetenschappelijk directeur van het strategische thema Life Sciences van de Universiteit Utrecht. Inmiddels is hij ruim een half jaar verder. De wittebroodsweken liggen achter hem; het vizier staat op scherp. Wat trof hij aan, en waar wil hij naartoe? “We hebben alles in huis – nu is het tijd om elkaar écht te vinden.”

Recordaantal deelnemers over de finish op het zonovergoten Utrecht Science Park tijdens de HiPRO Utrecht Marathon

Op zondag 18 mei stond Utrecht volledig in het teken van sport. De HiPRO Utrecht Marathon beleefde een bijzondere editie met een volledige ronde op de marathonafstand en een recordaantal deelnemers van ruim 18.500. In de ochtend begonnen duizenden lopers aan hun run. Traditiegetrouw vonden de start en finish plaats op het Utrecht Science Park, dat het bruisende hart vormde van dit sportieve evenement.