Isabel Arends wordt directeur-generaal van het RIVM

Isabel Arends wordt benoemd tot directeur-generaal van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Haar benoeming gaat in op 1 april 2026.
Arends is sinds 2018 verbonden aan de Universiteit Utrecht, waar zij decaan is van de faculteit Bètawetenschappen en hoogleraar Duurzame Organische Chemie. De UU speelde een belangrijke rol in haar ontwikkeling als bestuurder en wetenschapper.
Het College van Bestuur is Arends zeer erkentelijk voor haar inzet in de afgelopen jaren. “Isabel is bij de UU van grote waarde geweest voor de verbinding van mensen binnen en buiten de universiteit”, aldus rector magnificus Wilco Hazeleger. “Ze heeft structureel aandacht gehad voor het versterken van een open cultuur en gezamenlijkheid binnen de faculteit. Ze heeft zich ingezet voor leiderschapsontwikkeling en verder de interdisciplinaire samenwerking en het innovatief onderwijs bij de UU aangejaagd.”
De Universiteit Utrecht is voor mij een heel bijzondere plek. Ik heb hier bijna twee termijnen met volle overtuiging en veel plezier gewerkt, omringd door medewerkers en studenten die elke dag laten zien wat wetenschap kan betekenen. De warmte, de samenwerking en het vertrouwen dat ik hier heb ervaren neem ik mee. En waar ik ook naartoe ga: ik neem de UU met me mee.
Met de stap naar het RIVM kiest Arends voor een nationale rol waarin wetenschap, beleid en maatschappelijke verantwoordelijkheid samenkomen. In die rol geeft zij richting aan de verdere ontwikkeling van het RIVM tot een organisatie die in lijn met de RIVM-strategie 2030 werkt aan de grote maatschappelijke opgaven op het gebied van volksgezondheid en milieu.
In de komende periode wordt gewerkt aan een zorgvuldig overgangsproces. Zodra meer bekend is over de opvolging en het afscheid van Isabel Arends volgt er meer informatie.

Inschrijving Utrecht Science Week 2026 geopend: het kennisfestival op het Utrecht Science Park
Van vrijdag 25 september tot en met zondag 4 oktober is de zesde editie van de Utrecht Science Week en zet het Utrecht Science Park de deuren wijd open voor iedereen die geïnteresseerd is in (toegepaste) wetenschap en innovatie op het gebied van life sciences, health en duurzaamheid. De eerste programmaonderdelen zijn bekend en de inschrijving is open! Komende weken volgen nog meer programmaonderdelen.

Succesvolle eerste editie van Utrecht Life Sciences TechConnect
Op 4 juni 2026 kwamen onderzoekers, technologie-specialisten, faciliteitsmedewerkers en innovatiepartners uit de Utrecht Life Sciences-community samen op het Utrecht Science Park voor de eerste editie van Utrecht Life Sciences TechConnect. Dit nieuwe jaarlijkse evenement is opgezet om de verbinding tussen onderzoekers en technologische faciliteiten te versterken, geavanceerde onderzoekstechnologieën te laten zien en samenwerking over disciplines heen te stimuleren.

Nieuw steunhart voor het eerst geïmplanteerd in Europa
Een patiënt met vergevorderd hartfalen kreeg begin deze maand in het UMC Utrecht als eerste in Europa een BrioVAD-steunhart geïmplanteerd. Het nieuwe systeem wordt onderzocht in een Europese studie en kan mogelijk voordelen bieden ten opzichte van het bestaande steunhart. Voor het UMC Utrecht is de implantatie een nieuwe mijlpaal in een lange geschiedenis van innovatie op het gebied van de mechanische ondersteuning van de bloedsomloop.

Opening Utrecht Science Week met keynote door Juliette Legler over de verborgen invloed van milieuchemicaliën
Op vrijdag 25 september barst het jaarlijkse wetenschapsfestival ‘Utrecht Science Week’ weer los op het Utrecht Science Park. We zijn verheugd aan te kondigen dat dit jaar Prof. dr. ir. Juliette Legler de Utrecht Science Lezing zal verzorgen. Juliette Legler is hoogleraar Toxicologie aan de Universiteit Utrecht bij Diergeneeskunde en geeft leiding aan de ‘One Health Toxicology’ groep van het Institute for Risk Assessment Sciences (IRAS).