10 april 2019

Vanaf 9 april kleuren steeds meer oranje deelfietsen van Donkey Republic het straatbeeld in Utrecht. Het gaat om een proef waarin de gemeente Utrecht samen met Universiteit Utrecht en Hogeschool Windesheim in de praktijk onderzoekt hoe de deelfiets in Utrecht bij kan dragen aan een gezonde en bereikbare stad. De proef is in eerste instantie gericht op een betere bereikbaarheid en ontlasting van de drukke OV-verbinding tussen Utrecht Science Park (USP) en het centrum. De lancering is de afsluiting van een jaarlijkse conferentie voor de partners van het USP.

Lot van Hooijdonk, wethouder mobiliteit: “Lot van Hooijdonk, wethouder mobiliteit: “Met deze deelfietsen hopen we meer mensen op de fiets te krijgen. Fietsen is gezond, sociaal en vaak ook nog eens het snelste vervoermiddel in de stad. De deelfietsen zijn een stap op weg naar een systeem waarbij je je vervoer zelf en op maat kunt regelen via je smartphone. Het is een extra manier om Utrecht Science Park te bereiken en verbetert daarmee de bereikbaarheid van dit gebied.”

Donkey-medeoprichter en CSO, Alexander Frederiksen, zegt over de lancering: "We zijn blij dat we een bijdrage kunnen leveren aan de deeleconomie van Utrecht waarmee we de schaarse openbare ruimte van de stad beter benutten, omdat hetzelfde aantal forensen een kleiner aantal fietsen deelt dan wanneer iedereen zijn eigen fiets zou gebruiken."

Hoe werkt het?
Donkey Republic werkt met een netwerk van ‘hubs’, plekken waar gemiddeld 4 tot 6 fietsen staan. Er wordt gebruikgemaakt van bestaande fietsrekken in de stad en bij de treinstations in Utrecht, Bunnik, De Bilt en Zeist. Streven is een netwerk van hubs met zo’n 700 fietsen waarbij gebruikers nooit verder dan 150 meter hoeven te lopen om een fiets te vinden. Hubs zijn virtueel, ze zijn alleen zichtbaar op de app van Donkey Republic. Fietsers huren de fietsen via de app en zetten deze terug in de dichtstbijzijnde hub als ze hun bestemming hebben bereikt.

Het bedrijf komt in actie als fietsen foutief (buiten de hubs) worden geplaatst. Het monitoren van de verspreiding en eventuele overlast door foutief geplaatste fietsen is een belangrijk onderdeel van de proef.

Praktijkonderzoek
Het praktijkonderzoek is onderdeel van het landelijke onderzoeksprogramma 'Smart Cycling Futures'. Doel van dit programma is om op een vernieuwende manier fietsgebruik te vergroten. Daarnaast richt het onderzoek zich op het effect van fietsen op de leefbaarheid en bereikbaarheid van Utrecht en hoe gedeelde fietsen de mobiliteit in de regio kunnen verbeteren.

 

Bron: Gemeente Utrecht