19 januari 2021

Hogeschool Utrecht: inzet game-elementen kan enorm bijdragen aan motivatie en houding studenten bij online onderwijs

In deze tijden van online onderwijs is het razend moeilijk om leerlingen en studenten te interesseren in de lesstof. Het inzetten van vaak eenvoudige hulpmiddelen, op basis van bewezen speltechnieken, kan vaak uitkomst bieden. De 5e editie van de Conferentie Gamedidactiek op 19 januari 2021 biedt een platform aan ervaren docenten die erin slagen om met de laatste technieken daadwerkelijk succesvolle online lessen te verzorgen. Om het goede voorbeeld te bieden wordt deze conferentie gehost in een online spel-wereld, die deelnemers met hun avatar kunnen verkennen.

Actuele stand van zaken
Op de Conferentie Gamedidactiek wordt in 24 unieke workshops de stand van zaken getoond. Variërend van, gratis beschikbare, online 3D omgevingen die een docent kan vormgegeven om met de klas rond te lopen, tot fysieke speltechnieken om de toehoorders bij de les te houden. De conferentie wordt georganiseerd door Hogeschool Utrecht, samen met SAGANET.

Conferentie vindt plaats in online spelwereld
Om docenten te inspireren en te helpen bij het geven van activerend online onderwijs delen docenten hun tijdens de conferentie ervaringen en tips met elkaar. Omdat de actualiteit vraagt om online vaardigheden hebben de organisatoren besloten dat de conferentie zelf ook een activerende en motiverende online bijeenkomst moet worden. Daarom worden deelnemers verwelkomd in een online spelwereld, waar ze met elkaar kunnen chatten, virtuele marktkramen kunnen bezoeken en virtuele uitstapjes kunnen maken naar een grote variëteit aan online workshops.

Afsluiting door wereldberoemde ontwerper van alternate realitygames
De conferentie wordt geopend door Theo Douma, de directeur van Instituut Archimedes, de lerarenopleiding van Hogeschool Utrecht. Daarna vertelt Martijn Koops iets over de Gamificator, die hij als senior fellow op dit moment ontwikkelt met een Comeniusbeurs. Na deze plichtplegingen wordt de ophaalbrug neergelaten en kunnen de spelers, pardon, deelnemers, het virtuele festivalterrein op lopen om zich te laven aan alle snufjes, lezingen en workshops die er tot het eind van de middag te bezoeken zijn. De dag wordt afgesloten met een keynote door de wereldberoemde ontwerper van alternate realitygames: dr. Jane McGonigal. Na afloop is er een virtueel samenzijn op het festivalterrein, of in één van de gepresenteerde ontmoetingsplatforms.

Gratis aanmelden zolang er plaats is
Iedereen die wil kan zich aanmelden op de website. De conferentie is gratis. Zolang er plaatsen zijn is de inschrijvingen geopend.

Meer informatie: www.learnbygames.nl
Datum: 19 januari 2021 van 12:00 tot 18:00 uur
Locatie: Online

Bron: Hogeschool Utrecht