DE UITHOFLIJN – WIJ BOUWEN AAN EEN BETERE BEREIKBAARHEID VAN UTRECHT SCIENCE PARK DE UITHOF

Het bustraject tussen Utrecht Centraal en Utrecht Science Park De Uithof is één van de drukste van Nederland. De verdere ontwikkeling van het Science Park zorgt in de nabije toekomst voor nog eens een kwart meer reizigers. Om die extra toestroom van werknemers, studenten en bezoekers te ondervangen, leggen gemeente en provincie een tramlijn aan die medio 2018 gaat rijden: de Uithoflijn. Met de nieuwe tram kunnen straks veel meer reizigers worden vervoerd in vergelijking met de ‘oude’ bus. Zodra de tram in 2018 rijdt, vervalt de huidige – vaak overvolle – buslijn 12.

De Uithoflijn krijgt bij elkaar negen haltes: Utrecht Centraal Centrumzijde, Utrecht Vaartsche Rijn, Galgenwaard, Kromme Rijn, Padualaan, Heidelberglaan, UMC Utrecht, WKZ en P+R De Uithof. Verwacht wordt dat de nieuwe tramlijn in 2020 dagelijks 45.000 mensen gaat vervoeren tussen Utrecht C.S. en de Uithof.

De dienstregeling van de tram volgt die van de huidige buslijn 12: overdag op werkdagen 16 keer per uur en in de avonduren in een lagere frequentie. Na 22 uur rijdt de tram niet, evenals in de weekenden, net als bus 12 nu. De reistijd tussen CS en de P+R is 17 minuten en naar halte Padualaan 11 minuten. Vanaf halte Utrecht Vaartsche Rijn ben je in 9,5 minuten bij halte Heidelberglaan en in 11 minuten bij halte UMC Utrecht.

Veiligheid en bereikbaarheid

De tram gaat op meerdere plekken openbare wegen, fiets- en wandelpaden kruisen. In het ontwerp van de kruisingen is rekening gehouden met de verkeersveiligheid. Zo worden verkeerslichten geplaatst en wordt gebruik gemaakt van geluidsignalen (bellen). Op kruisingen waar de tram een relatief hoge snelheid heeft, worden overwegbomen geplaatst. Zo komen er overwegbomen bij de Koningsweg, verkeerslichten bij de Laan van Maarschalkerweerd en aangepaste fietsoversteken bij onder meer de Wim Sonneveldlaan.

Vanaf de halte Utrecht Centraal Centrumzijde komt er een verbinding met de bestaande tramlijn aan de Jaarbeurskant. Dit is nodig om ervoor te zorgen dat de trams straks bij de remise in Nieuwegein kunnen komen. Vanaf 2020 is het mogelijk om vanuit Nieuwegein en IJsselstein direct door te reizen naar de Uithof en vice versa. Eind 2016 heeft OV-autoriteit provincie Utrecht daartoe unaniem besloten.

Vanaf 2011 is de zogeheten onderbouw van het traject aangelegd. De aanleg van de bovenbouw is eind 2015 gestart. De overlast proberen wij zoveel mogelijk te beperken en daarom zijn er afspraken gemaakt met de Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht en het UMC Utrecht over bereikbaarheid (incl. die van de woningen in De Uithof), leefbaarheid, veiligheid en communicatie (BLVC). We proberen de bouwhinder daarmee zo veel mogelijk te beperken, maar een tramlijn aanleggen zonder overlast is onmogelijk. Bovendien is Projectorganisatie Uithoflijn niet de enige bouwende partij in De Uithof.

Nieuwe tramstellen

Het eerste tramstel is in december 2016 geleverd. Medio 2018 vertrekt dan de eerste tram met reizigers van het station richting het Science Park. De Koninklijke BAM groep legt de rails, de haltes en stroomvoorziening aan. De trams zelf komen uit Spanje: het bedrijf CAF levert 27 moderne lagevloertrams van zo’n 33 meter lang. In één tram passen in totaal 216 reizigers. Omdat de trams gekoppeld gaan rijden, kunnen er in één keer dus 432 passagiers worden vervoerd. De trams zijn standaard uitgerust met airconditioning en informatieschermen.

Extra informatie over de Uithoflijn

Bekijk meer:

0
Aantal trams
0
Tramreizigers 2020
0
Aantal personen in 1 tram

Meer makers van morgen

Kom jij graag in contact met ons over de wereld van morgen?

Heb je een vraag over bouwwerkzaamheden of bereikbaarheid op het Utrecht Science Park? Stuur ons dan gerust je vraag toe! Wil je door ons op de hoogte blijven over de wereld van morgen, meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Aanmelden nieuwsbrief

Kom in contact met ons via social media

MIJLPALEN